Fargerapport fra Stockholm Furniture Fair 2016!

Stockholm Furniture Fair er en must for mange design- og interiørinteresserte. Her stiller de største skandinaviske merkene ut sine nyheter for årene, og sammen med møbeluken i Milano, er disse de mest innflytelsesrike scenene for design og interiør i dag. Det er ikke bare møblene som inspirerer, men også standdesign og styling.

Det er et evig mas etter å finne det nyeste, det hotteste og det mest populære. Jeg leter ikke nødvendigvis etter de fargene det er mest av, men der farge er brukt på en interessant og god måte. Hot og not lister er litt yesterdays news spør du meg.

Fargebruken var både inspirerende og spennende på messen, og fraværet av hvite messevegger var påfallende. Det er fire ting som utpekte seg for meg denne gangen:

1. GRØNT:

Dette er en farge jeg har snakket mye om, fordi den er en av de to nye nøytrale fargene som vi kommer til å se mye av fremover. Grønt var kanskje den fargen vi så mest av, og i et hav av forskjellige nyanser. Dette er altså en bruk av farge som det er mye av, men som er interessant, fordi vi vet at den påvirker oss i positiv forstand (og fordi den kan kombineres med bortimot alle andre farger). I grønne rom er hjernen skjerpet, vi konsentrerer oss bedre, og løser oppgaver enklere enn for eksempel i et hvitt rom (hvor konsentrasjonsnivået blir betraktelig lavere).

Pine
Bilde 1, 3 og 4 viser furugrønt, en spennende nyanse vi har sett mindre av tidligere. Bilde 2 er fra norske Tonning&Stryn sin stand, med militærgrønne vegger. Den norske produsenten benytter seg utelukkende av norske formgivere, her representert av Erik Wester, StokkeAustad og Andreas Engesvik.

green

2. TRANSPARENTE OVERFLATER

Transparent maling / beis gir overflater av tre en ekstra glød samtidig som du bevarer strukturen i treverket. Det blir ikke en flat, glatt overflate, men det tilføres en dybde og nyanserikdom i stedet for den flate fargen vi er vant til (og som også er fin!). Så dette punktet er ikke en spesifikk farge, men en måte å bruke farge på.

beis

3. COGNAC

Cognac er en annen farge jeg har snakket mye om, først på Interiør & Boligmessen i Bergen. Cognac er egentlig en samlebetegnelse for naturlig skinn som har eldet. Nå får vi ferdig farget cognacfarget skinn, som vil bli enda finere etterhvert (den får mer patina og variasjon i nyansen når den eldes). I tillegg til skinn, var den også tydelig på sofaer og småmøbler i fløyel og andre tekstiler. Den brukes først og fremst på møbler, men kan være interessant tolket på vegg også.

cognac
Bilde 1: &Tradition Bilde 2: Montana Bilde 3: Fra Green Design-utstilling Bilde 4: Gärsnäs

4. PLOMME

Plommefargen er jeg veldig glad i, og brukte på trendutstillingen i fjor på samme messe. Dette er ikke en farge jeg så mye av, men den er interessant og spennende å bruke mot andre farger.

Plum
Bilde 2: Danske Hay bruker fargen mot lavendelblå vegger i bakgrunnen. Spennende kombo!


————–

MØRKEBLÅTT + RØDT

&Tradition hadde en av de mest spennende utstillingene fargemessig. Veggen på bildet nedenfor er mørkeblå, og ikke grå som den ser ut her (iphone-bilde). Den mørkeblå nøytrale veggfargen fremhever det røde lampesystemet og gir en god atmosfære og stemning på en messestand (og det er i seg selv ganske imponerende). Følelsen fremheves av de grønne vekstene og blonde treverket.
2016-02-09 09.10.39

ROSA + BLÅTT

En nydelig og rolig fargepalett bestående av nyanser av blått og dus rosa hos svenske Fogia. Dette er egentlig en annen take på fargene ovenfor. Stolen til høyre, Bollo, var en av mine favoritter, og er designet av norske Andreas Engesvik.

2016-02-09 10.03.34

NYANSER AV ROSA

Danske Montana hadde valgt en utrolig sukkersøt nyanse av rosa på gulvet, som fungerte pga de interessante fargevalgene ellers. De leker seg med mange nyanser av samme farge i paletten. Rosa som lener seg mot korall, lilla og fersken. Dette kombineres med konjakkfargene møbler (den titter ut i midten av bildet).

2016-02-09 12.25.07

STRIPER

Louis Poulsen lanserte lampen Cirque for litt siden, og den er tegnet av svenske Clara von Zweigbergk. Clara har tidligere jobbet med å utarbeide fargepalettene til Hay, og vet godt hva hun driver med. Et overraskende og mer lekent valg fra den tradisjonsrike lampeprodusenten som jeg liker godt.

2016-02-09 13.07.08-1

KOMPLEKSE FARGEKOMBINASJONER

Svenske Klong er både lekne og elegante på samme tid, noe som ikke er en selvfølgelighet. Fargepaletten her er ulogisk og logisk på samme tid, og fungerer godt. Bordet i front er plommefarget, mens stolene er trukket med naturfarget skinn (som blir til cognac etterhvert). Sjenken i bakgrunnen lener seg mot furugrønt, som er en av de mest interessante grønntonene om dagen.

2016-02-09 13.27.00

Gubi leker som vanlig med fargene, og med stort hell. Her er det ikke hele rommet som er interessant, men den whiskyfargede stolen mot det brune 70-tallsteppet. Uventet og vellykket med en dash av grønt på sidebordet i front.

2016-02-09 14.56.05

 

SKUFFELSEN

Den største skuffelsen denne gangen må ha vært Guest of Honour-området på messen. Det har tidligere vært godt gjennomtenkt og spennende, men denne gangen føltes det platt og lite forseggjort. Området var delt opp i tre deler, hvor komposisjon eller fargebruk ikke var i fokus. Jeg fikk en følelse av at dette var noe man ikke hadde lagt noe særlig energi i. Rislampene var hengt opp nydelig, men så var det det eneste. Stolen (som egentlig skal være ganske fin), så harry ut i kuskinn i den ene grupperingen og med saueskinn i den andre. Rommet i midten med sofaene var litt mer vellykket, men heller ikke inspirerende. Dette var en oppstilling av møbler slik jeg ser det, og ikke en inspirasjonsutstilling. Neste år håper jeg messen, som uten tvil er den viktigste plattformen for skandinavisk design, velger å invitere en skandinavisk kreativ!

2016-02-09 09.06.02