«I små rom man ikke oppholder seg i lenge av gangen kan man gjerne være litt ekstra dristig»
Branding og identitetsdesign er Bielke & Yang sin spesialitet. Koi ble involvert for å fremme firmaets egen identitet gjennom fargesetting av kontorlokalene.
Kontorlokalene i midten av Oslo hadde i utgangspunktet hvite og grå flater, supplert med møbler i blant annet treverk og brunt skinn. Ved hjelp av varme toner i gult og grønt ble det skapt en palett rundt de eksisterende møblene som løfter helhetsuttrykket i lokalene.
Større trivsel på arbeidsplassen
De ansatte i Bielke & Yang mener den største forskjellen fra å ha gått fra et hvitt kontorlandskap til et kontor med farger er at det føles lunere og mer behagelig å oppholde seg i. De har også fått kommentarer fra besøkende om at det føles som å komme hjem til noen.
I tillegg til at fargene fører til større trivsel på arbeidsplassen er de også med på å bygge identitet. “Det ga helt mening, det passer oss bedre og gjenspeiler verdiene våre” ble det kommentert om den nye fargepaletten.
Kontorlokalet strekker seg over tre etasjer, der kontorlandskapet ligger nederst, kjøkkenet i midten og et slags kombinert lagerrom/arbeidsrom på toppen. Mellom disse etasjene slynger det seg en vindeltrapp i mørkt treverk. Ved å fargesette trapperommet i farger som spiller på lag med varmen i treverket vil også et smalt trapperom føles spennende å ta seg gjennom.
Den rosa undersiden av trappa er et grep som gjør rommet mer lekent, og som gjenspeiler identiteten til Bielke & Yang.
Nærliggende inspirasjon
I tillegg til den solide profilen til Bielke & Yang kan man også finne inspirasjon i omgivelsene til kontorlokalet. Fargene som er valgt i det øverste rommet er direkte inspirert av etasjen rommet ligger i, der ser man rett ut på himmelen. Fargene der gjenspeiler utsikten i himmelblå toner.
Kjøkkenet hadde allerede en god veggfarge som har blitt beholdt. Gulvet har fått en farge som komplimenterer veggfargen godt og skaper en lunere atmosfære.