Hvorfor er fargeteori viktig i årene fremover?
Tekst: Dagny Thurmann-Moe
Tekst: Dagny Thurmann-Moe
Da jeg kjørte fra gården til kontoret grytidlig i dag, fikk jeg følge av en ganske spektakulær soloppgang. Det startet med bekmørk himmel, møtt av et mørkt rosa og brunt skylag. Bildet over er utrolig dårlig, men viser hvordan det utviklet seg da lyset kom litt tettere på. Fikk dessverre ikke med de rosabrune nyansene, men det var en opplevelse som festet seg (som mange soloppganger/solnedganger har en tendens til å gjøre). Dette er noen dager siden jeg skrev dette, men jeg kom ikke lenger. Det er en intens tid i fargestudioet, og det er både skolebygg, kontorlokaler og private boliger som ferdigstilles, og også nye fargekolleksjoner skal lanseres for flere kunder. Mandag gjennomførte vi seminar med PEJ-gruppen om fargebruk innen retail og farger som verktøy for transformasjon, og fredag skal jeg holde en TED-talki Arendal.
Fargeteori er viktigere enn på mange år. Dette var ett av temaene jeg ville diskutere på mandagens webseminar med PEJ. Og et tema jeg har også lyst til å snakke om i dag.
Fargeteori og strategisk bruk av farger blir stadig viktigere i dagens samfunn, og særlig for de som har et fokus rettet mot mote og hjem/interiør/eksteriør. Dette er på grunn av økt bevissthet i samfunnet om hvordan farger kan påvirke følelser, persepsjon og også atferd. Her er fem tendenser vi ser i markedet, som fører til at fargeteoretisk kunnskap og kompetanse blir stadig viktigere i årene fremover:
Farger kan fremkalle både stemninger og følelser, noe som vi i økende grad blir bevisste på og prioriterer, både i våre egne, og felles rom. De siste årene har det vi gjerne kaller "nøytrale" farger som beige og grått vært – og er fortsatt – forbundet med en sofistikert stil (tenk quiet luxury), men denne tankegangen er i endring. Dette kommer særlig frem i omgivelser hvor det er viktig at vi mennesker fungerer godt - det kan være i hjemmet vårt, på arbeidsplassen, eller på institusjon. Særlig når vi er i sårbare situasjoner, er det viktig at omgivelsene gir oss, ro, evne til å fokusere og konsentrere oss og formidler en følelse av omsorg. Når merkevarer bevisstheten økes rundt dette, utvikles produkter som bruker farger effektivt til å tilby både estetisk og emosjonell trygghet og velbehag.
Forbrukere bruker farger for å uttrykke sin identitet og verdier, særlig siden individualitet blir en sentral drivkraft i mote- og interiørsegmentet. En nøye balansert palett av rike og mettede farger, gjerne i kombinasjon med støvete, kan skape en raffinert atmosfære som utstråler både stil og kompetanse (tenk Cabana Magazine, Beata Hauman, World of Interiors og Prince Stash - alle fire aktører med økt og voksende påvirkningskraft og kanskje sterkere symboler på "old money" enn den beigevaskede "quiet luxury"-trenden, som nesten virker banal i forhold). Kulturhistorisk forankring blir viktigere etter hvert som vi beveger oss mot mer bærekraftige livsstiler. Farger – særlig når de brukes på en gjennomtenkt måte – blir i økende grad sett på som symboler på moderne eleganse og raffinement, og utfordrer tanken om at tilbakeholdenhet er det eneste kjennetegnet på dette.
Med velvære og bærekraft i fokus blir farger inspirert av naturen, som nyanser av grønt, varmt brunt og havblå nyanser, alle inspirert av naturen, stadig mer populære. Disse fargene reflekterer en bevegelse mot styrket bevissthet rundt bærekraft og mindfulness, som igjen signaliserer en forbrukerpreferanse mot de naturlige, rolige og jordende nyansene som skaper tilknytning til miljø og natur. Ønsker man å omfavne disse temaene, er det viktig å designe produkter som ikke bare ser bra ut, men som også føles bra både emosjonelt og i bærekraftsperspektiv.
Den digitale verden og sosiale medier har intensivert vår eksponering for, og ønsket om nye farger og estetiske trender (tenk TikTok). Digitale bilder og filtre skapert en økt bevissthet om fargens rolle i å skape stemning og identitet, spesielt i den visuelt drevne mote- og interiørverdenen. Som et resultat trekkes folk mot farger som er digitalt fengende, men som også gir en følelse av fysisk tilstedeværelse, og oppmuntrer til en mer håndgripelig, knyttet opplevelse med omgivelsene sine. Fargeanalysen som mange husker fra 1980/90-tallet, med vår, sommer, høst og vinter-paletter er et eksempel noe som "trender" for tiden.
Etter hvert som vi tilbringer mer tid i hjemmet, brukes farger som et verktøy for å "slippe fri" fra de "nøytrale" rommene som, selv om de har vært "riktige" i en mikrotrend, også kan føles lite inspirerende. Komplekse farger, innovative paletter og uvanlige fargekombinasjoner i interiør driver trender som har som mål å gjøre rommene vi tilbringer mest tid i, mer levende og varme. I varehandel bruker butikker farger for å gjøre handleopplevelsen mer innbydende, og også skape en følelse av undring og engasjement som trekker folk inn. Det blir altså i større grad viktigere å tilby kunden et univers som de kan tre inn i for merkevarer.
Disse fem tendensene er altså med på å gjøre fargeteori viktigere, fordi den treffer på psykologiske, sosiale og miljømessige strømninger i samfunnet, som verdsettes mer i dag og enda sterkere i fremtiden. Aktører som tar dette på alvor, kan bidra til å skape rom og produkter som virkelig styrker både velvære og livskvalitet for brukeren.
Koi Fargestudio tilbyr fargerådgivning og utvikling av fargekonsepter. Bruk gjerne kontaktskjemaet eller send en e-post. Vi hører gjerne fra deg!