«De fleste av oss tilbringer drøyt førti timer på kontoret hver uke. Da bør en kunne kreve at det blir tilrettelagt for omgivelser som fremmer trivsel. Det gjør at de ansatte føler seg verdsatt, sier Leszinski. »
I et nylig fargesatt kontorlokale i Akersgata i Oslo holder familiebedriften HCA Melbye til. Et besøk hit, er et besøk til familien HCA Melbye - et hjem hjemmefra. Velkommen på jobb, velkommen hjem!
- Trivsel på kontoret har mye å si. Alle er helt over seg av resultatet, og gleder seg til å dra på jobb, forteller styreleder i HCA Melbye, Ida Melbye Larsen entusiastisk over telefonen. HCA Melbye er et familieeid selskap med lange og gode tradisjoner, der det menneskelige aspektet står høyt. Visjonen bak de nye kontorlokalene i Akersgata, fargesatt av Koi Fargestudio, var å speile familiebedriften som ble startet i 1907 av Hans Christian Axel Melbye.
Resultatet er en reise gjennom familiebedriftens historie - en blanding av nytt, gammelt og familiekjært; her er møbler og kunst som har vært med familien opp gjennom årene, i tillegg til noe vintage som er kjøpt på auksjon. Brukt, vintage og nytt er blandet sammen for å skape et helhetlig, bærekraftig uttrykk.
Sarah Leszinski fra Koi fargestudio har stått i spissen for prosjektet, og skapt det hun kaller for HCA Melbyes personlige visittkort. Leszinski er spesialist på fremtidens kontorløsninger, og er opptatt av å skape effektive, hyggelige arbeidsplasser tilpasset virksomhetens behov.
Borte bra, hjemme best
Det var en pandemi som måtte til for at verdens kontorer fikk press på seg til å bygge om, og utfordre hvordan det fysiske miljøet til kunnskapsarbeidere utformes.
Ifølge forskning er de fleste av oss mer produktive i hjemmekoselige arbeidssoner enn på det som etterhvert har blitt det tradisjonelle kontoret. De fleste kontorer er likevel sterile og nakne, oftest fargesatt i sort, hvitt eller grått.
I en undersøkelse gjort av selskapet Leesman, der over hundre tusen kontoransatte i over hundre land ble spurt, kommer det frem at over 84 prosent melder at å jobbe hjemme gjør dem mer produktive.
I en annen undersøkelse, gjort av psykologene Craig Knight og Alex Haslam, ble et antall forsøkspersoner gitt et sett sammenlignbare oppgaver i fire ulike kontormiljøer, der forsøkspersonene på det dekorerte kontoret klart presterte best, fremfor på et nakent, typisk «moderne kontor».
Tilbake på HCA Melbyes kontor, er det langt fra sterilt og nakent. Kontrastene melder seg spesielt på Teams-møter, kan Ida Melbye fortelle.
- Jeg husker vi satt i et av møterommene våre som vi kaller Vinterhagen og skulle ha et Teams-møte med noen kunder. Vi satt blant farger, drivhus-tapet og planter, mens de vi snakket med satt inne på et sterilt møterom i grått og hvitt. Da følte vi oss så heldige!
Når HCA Melbye inviterer til fysiske møter, er det de besøkende som føler seg heldige.
- Vi har fått masse reaksjoner, alle elsker det, og kunne ønske de hadde noe lignende selv, forteller Melbye.
Et rom for enhver anledning
I tillegg til å fokusere på et personlig og hjemlig preg, understreker Sarah Leszinski viktigheten av å skape et uttrykk på kontoret som tilrettelegger for kundens arbeidshverdag og energinivå som gjenspeiler de ulike karaktertypene i virksomheten.
- Vi har hatt tett dialog med hver og én av de ansatte for å skreddersy kontoret etter egne ønsker og behov. Her er det fokusert på farger som er duse og delikate, tilpasset stabens personlige temperament og preferanser, forteller Leszinski.
Utover disse rommene, er det et bredt spekter av møterom til enhver anledning. Alle rommene har fått hver sin farge og hver sin stemning der noen er fargesatt og innredet for å fremme konsentrasjonen, andre for å roe ned nervene etter et viktig møte.
Alle rommene har fått egne navn for å gi et hjemlig preg som svarer til familiebedriftens ønske om at kontoret skal føles som et hjem.
Har du en avtale på kontoret til Ida, må du banke på Idas rom, skogtapeten som dekker veggene har hun valgt selv. Skriker magen etter lunsj, tar du turen innom Spisestua som er kledd i en grønnstripet tapet og et bredt spekter av ulike grønntoner. Her kan alle samles rundt spisebordet som ble hentet inn til byen fra Melbye-familiens fritidseiendom for å skape en hjemmekoselig atmosfære på kontoret.
Skal du innom styrerommet, tar du turen til Finstua. På mintgrønne vegger henger oljemalte portretter av alle ledere i familiebedriften opp gjennom tiden, og rundt møtebordet finner du lekre Eames Executive-stoler fra Vitra i brunt skinn.
TV-stua er fargesatt i lilla, både på vegger og tak, og er innredet med blant annet en fantastisk munnblåst glasslampe og et gulvteppe designet av Koi fargestudio for Volver Studio. Et intervjurom - Sigarrommet - er kledd i fasettert finér-tapet som får rommet til å fremstå elegant og ærverdig.
Via gangen som er fargesatt i en lys og delikat gulfarge for å skape lunhet og varme i kontrast til de kjølige fargesatte kontorene, følger toalettene. Her er det blitt lekt med kjønnsstereotypier, forteller Leszinski.
- Dametoalettet har fått en nydelig terrakottafarget tapet med ulike rosatoner, mens herretoalettet er fargesatt i en støvet blåfarge med skotskrutet tartan-tapet. Kjønnsnøytral sone er HC-WC med dusj som er fargesatt i ulike gultoner som gir en skikkelig vitamininnsprøytning. Her får du toaletter for enhver smak og sinnsstemning.
House of Melbye
Av rommene som ikke er fotografert, finner du Peisestua som utgjør selve førsteinntrykket - det er det første du møter når du entrer HCA Melbye i Akersgata. Her kan man slenge seg nedpå i en av vintagesofaene fra sveitsiske DeSede, kjøpt på auksjon av Ida Melbye, mens man varmer seg på en storslått peis, flislagt med håndlagede Zellige-fliser i oker fra Marokko. Messingplatene som omkranser selve ildstedet, gjør peisen til et vakkert blikkfang som gir et ekstra livlig flammebilde.
Videre følger biblioteket som er fargesatt i en klassisk mørk, olivengrønn tone som nikker til byens store variasjon av tak som er synlig fra alle vinduene. Resultatet gir en eventyrlig panorama med miks av farger og former. Biblioteksreolene er designet av Koi fargestudio og plassbygd av Interiørverkstedet på Ski.
Sarah Leszinski roser de ulike samarbeidspartnerne som har tatt del i prosjektet. I tillegg til Interiørverkstedet på Ski, har SenseOn bistått med å trekke om møbler. I tillegg har lysdesigner Morten Pedersen gjort en nydelig jobb som virkelig har satt prikken over i’en og Bio-Office har bistått med planter.
- Dette har vært et fantastisk prosjekt for oss. HCA Melbye har hatt en utrolig spennende visjon, og sammen med våre samarbeidspartnere har vi skapt et helhetlig og unikt prosjekt.
Ida Melbye kan også bekrefte at samarbeidet har fungert godt - til tross for en mild skepsis da TV-stua ble fargesatt, og alt av interiør og dekor ikke hadde kommet på plass enda.
- Da jeg så de lilla veggene ble jeg litt engstelig, jeg syntes ikke det så særlig fint ut, skal jeg være ærlig! Men når resten kom på plass ble dette rommet faktisk favoritten, ler hun, og legger til:
- Det har vært kjempefint å jobbe med Koi fargestudio. De har vært veldig gode rådgivere, utfordret oss, satt krav som har vært helt riktige, og fått inn gode samarbeidspartnere som har skapt en god helhet til prosjektet. Vi ønsket oss både overraskelsesmomenter og litt humor, men det måtte være en balansegang. Det synes jeg virkelig at Koi fargestudio har fått til. Det føles godt å komme på jobb, avslutter Ida.